Hoofdmenu:
Doel
Dankzij het samenwerkingsverband tussen de Provincie West-Vlaanderen, de Vlaamse Dienst voor Arbeidsvoorziening en het Departement Onderwijs kunnen de leerlingen van het eerste en het tweede jaar van de tweede graad wekelijks gebruik maken van de simulatoren, het navigatie-materiaal en de radiokamer van het Centrum voor Maritieme Opleidingen te Zeebrugge.
Het Centrum voor Maritieme Opleidingen richt zich vooral op leerlingen uit het visserijonderwijs en op werknemers uit alle maritieme sectoren. Het is de ideale manier om de theoretisch opgedane kennis toe te passen in de praktijk. Met behulp van moderne apparatuur simuleert men alle mogelijke situaties waarin een zeeman zich kan bevinden.
De moderne apparatuur ter plaatse biedt een brede waaier aan mogelijkheden voor de leerlingen. Het is de perfecte aanvulling van de theoretische opleiding op school. De uitprint van de geleverde inspanning en van de gelopen koers is een ideaal hulpmiddel voor evaluatie en remediëring.
Om de lokalen zo efficiënt mogelijk te gebruiken wordt de groep altijd in 2 verdeeld. De ene groep krijgt een gerichte opdracht zeekaart of instrumenten. De andere groep verdeelt zich over de 2 simulatoren en krijgt een gerichte opdracht.
Het onderstaande programma zijn de opdrachten die gelden voor het derde en vierde jaar Dek.
Opdrachten
Varen van Oostende naar Zeebrugge (schip 1) en varen van Zeebrugge naar Oostende (schip 2)
weg uitstippelen rekening houdend met het getij
koersen en verheden bepalen om het traject af te leggen
om de 5 minuten de positie van het schip bepalen door middel van radarpeilingen en afstand ten opzichte van een referentiepunt
de posities bepalen in lengte en in breedte
de positiegegevens bepalen met een peiling en een afstand ten opzichte van een referentiepunt.(= meest gebruikelijke)
de radar staat in het eerste gedeelte van de oefening in SHU en in het tweede deel in NU
bij de vraag naar de positie van het schip spontaan de peiling en afstand weergeven ten opzichte van een bepaald referentiepunt
het kunnen bepalen van een E.T.A.
het vergelijken van het radarbeeld met de zeekaarten zoals: haveningangen, baaien, kustvormen, boeien,...
Afvaren van de Westerschelde
weg uitstippelen rekening houdend met het getij
koersen en verheden bepalen om het traject af te leggen
om de 5 minuten de positie van het schip bepalen door middel van radarpeilingen en afstand ten opzichte van een referentiepunt
de radar staat in het eerste gedeelte van de oefening in SHU en in het tweede deel in NU
de posities bepalen in lengte en in breedte
de radioprocedure volgens de blokindeling volgen
bij de vraag naar de positie van het schip spontaan de peiling en afstand weergeven ten opzichte van een bepaald referentiepunt
het kunnen bepalen van een E.T.A.
het vergelijken van het radarbeeld met de zeekaarten zoals: haveningangen, baaien, kustvormen, boeien,...
Varen van Calais naar Dover
weg uitstippelen rekening houdend met het getij
koersen en verheden bepalen om het traject af te leggen
om de 5 minuten de positie van het schip bepalen door middel van radarpeilingen en afstand ten opzichte van een referentiepunt
de radar staat in het eerste gedeelte van de oefening in SHU en in het tweede deel in NU
de posities bepalen in lengte en in breedte
bij de vraag naar de positie van het schip spontaan de peiling en de afstand weergeven ten opzichte van een bepaald referentiepunt
op een correcte manier het verkeersscheidingsstelsel kruisen of meevaren
het correct aanroepen bij het binnenkomen van de inshore traffic zone
het kunnen bepalen van een E.T.A.
vergelijken van het radarbeeld met de zeekaarten zoals haveningangen, baaien,...
Het gebruik van de dieptemeter, netsonde en sonar
Vlaamse Banken: over de zandbanken varen en de veranderingen op de dieptemeter waarnemen
het varen over "visputten" of wrakken en de veranderingen op de dieptemeter waarnemen
het gebruik van de dieptemeter als netsonde
de netten zakken en ophalen en het beeld interpreteren
vissen terwijl rekening wordt gehouden met de hoogte van het net (interpretatie begrijpen)
Plotoefening met één en later als uitbreiding, met twee vaartuigen voor 3 en 4 Dek
kpa: afstand, verheid, duur, tijd
pvv: afstand, verheid, duur, tijd
relatieve wk en vaart
de wk en vaart
aspect
Plotoefening met één en later als uitbreiding, met twee vaartuigen enkel voor 4 Dek
nieuwe koers en vaart
het werken met ARPA
Zeekaartoefeningen
kruispeilingen
kruispeiling of peiling met verzeiling
dubbelstreekse peiling met het vinden van positie 2 en 3
stroomrichting en sterkte opzoeken
de bekomen plaats zoeken
de te sturen koers tussen 2 gekende plaatsen zoeken
kaarten verbeteren
Radioverbindingen
op een correcte manier de radioprocedure toepassen
het gebruik van het D.S.C.-systeem
het GMDSS-systeem
Visserij
de bokken-planken-spanvisserij beoefenen
Radar - computerprogramma
interpretatie
plotoefening
Zeemanschap - computerprogramma
de lichten
bepalingen ter voorkoming van aanvaringen
Gebruik van toestellen
De dieptemeter
op een vlotte manier correct kunnen instellen
op normaal beeld kunnen afstellen
de diepte kunnen aanduiden
de startdiepte kunnen aanduiden
de startdiepte kunnen veranderen (shiftknoppen)
visscholen en zeebodem kunnen aanwijzen
de beeldsnelheid kunnen instellen (advance)
de achtergrondkleur kunnen instellen (hue)
zwakke echo's kunnen wegfilteren (sig lev)
de alarmfuncties kunnen in-en uitschakelen (alarm)
de instelling van de alarmzone bepalen
met de knop B/F alarm: bodem, vis of geen alarm instellen
de VRM kunnen gebruiken om de diepte van een visschool te bepalen
verklaren wat B/L betekent
een dubbele echo kunnen vaststellen
door PRR dubbele echo's wegwerken
navigatiegegevens kunnen weergeven op een dieptemeter
de menufunctie kunnen inschakelen
noise lim kunnen verklaren
het nadeel van te veel "noise lim" kunnen verklaren
kunnen uitleggen wat B/L EXP betekent
de positie en de waterdiepte kunnen laten verschijnen
via menu de schaal zelf instellen
kunnen instellen met dezelfde gegevens zoals in de cursus
al varend de ondiepten herkennen
de kleuren van de echo's interpreteren
de hardheid van de bodem aan de hand van de kleuren onderscheiden
De netsonde
het verschil tussen de netsonde en de dieptemeter kunnen uitleggen
het beeld kunnen interpreteren
de onderpees herkennen en interpreteren tijdens het vissen
De radar
op een vlotte manier de radar kunnen gebruiken
de verschillende bedieningsknoppen spontaan gebruiken
het radarbeeld volgens de instellingen SHU, NU, TRUE MOTION kunnen
interpreteren en het verschil kunnen aantonen
het bereik via de range veranderen
de rings op het scherm laten komen
de koersflits via h-mark laten verdwijnen
kunnen uitleggen waarom het belangrijk is de koersflits te laten verdwijnen
de EBL en de VRM spontaan gebruiken om een peiling en een afstand te nemen
met de offsetknop de eigen positie ergens anders op het scherm laten verschijnen
met true motion spontaan de offsetknop gebruiken
met de resetknop je eigen vaartuig opnieuw in het middelpunt brengen
de rollerball spontaan gebruiken om je eigen positie te verplaatsen
de rollerball spontaan gebruiken om de richting en afstand bepalen van een echo
de rollerball spontaan gebruiken om gegevens op te vragen en te veranderen
de rollerball spontaan gebruiken om te plotten
de helderheid van het scherm te veranderen met de knop brilliance
contrast kunnen afregelen
met de gain de binnengekomen echo's versterken
de lichtsterkte van de vectoren regelen via de symboll gain
de arpa mode kunnen gebruiken
acknowledge gebruiken om ontvangst van een alarmsignaal te bevestigen
acquire gebruiken om te plotten in arpa stand
een gedane plot ongedaan maken door gebruik te maken release
gegevens van de geplotte echo opvragen met de target data knop
de schermaanduidingen time, own ship, target ship, marker, trial, history,
acquisition en warnings gebruiken
een alarmzone kunnen instellen
een gepland maneuver vooraf proberen
De sonar
het beeld op normaal, vergroot naar voor en naar achter kunnen instellen
de cursor kunnen verplaatsen
de schaalpuntjes laten verdwijnen
storingen kunnen wegwerken
de tilt kunnen instellen
de minder interessante stukken weglaten met de drukknoppen
gain, brilliance en range gebruiken
storingen door oppervlakteweerkaatsing kunnen wegwerken
time varied gain kunnen gebruiken
de daal- en stijgcontrole gebruiken
de aanduidingen kunnen interpreteren
lain |
Gebruik van de Ecdis
Gebruik van een trekkrachtmeetsysteem
Een vijftal keer wordt er met de 3-D simulator gewerkt.
Gebruik van de DSC, Epirb, Sart en Navtex